Design

Ert ansikte utåt

Att investera i en ny hemsida är ett stort beslut för alla företag, stora som små. Er webbplats är ert varumärkes ansikte online – den plats där era potentiella kunder kommer för att få fördjupad kunskap om vem ni är och vad ni gör. Det är dessutom det enda de flesta kommer känna till om ert företag.

Undvik maskburken!

 

När det görs rätt så kommer en ny webbplats att fungera som en kundgenererande maskin och förvandla webbtrafik till konverterande kunder. Men om ni saknar kompetensen så kan det förvandlas till en maskburk – en till synes oändlig cykel av små ändringar och fixar som tuggar igenom er tid och pengar.

Vi har gjort de tunga lyften åt er, grävt i trender som högpresterande webbplatser följer och bestämt vilka funktioner, processer och strategier som skiljer de bästa företagens hemsidor från de värsta.

Är ni redo att ändra ert sätt att närma er ert kommande hemsideprojekt?

Vanliga frågor och svar

 

Hur jobbar ni med design?

Efter att vi genomfört vår analys och vet precis vad kunden vill ha så tar vi fram en design i en programvara som heter Figma. När vi gått igenom designen och vi är överens med kunden om hur hemsidan ska vara strukturerad, hur den ska se ut, och alla andra aspekter är på plats, så bygger vi hemsidan i den miljö som passar vår kund bäst. Vi föredrar webflow men jobbar gärna i shopify, WordPress, Magento, och många fler beroende på kundens behov.

Har ni några tips på bra verktyg?

Figma och Canva är bra verktyg för att komma igång! Vill man bygga hela hemsidan själv så är det bra att utgå från en mall så att hemsidan blir enhetlig. Håll er till ett fåtal färger och samma font genom hela hemsidebygget!

Vad kostar det att få hjälp med min hemsida?

När det gäller prissättning på hemsidor så finns det många varianter. En bra och välstrukturerad kvalitets-hemsida kostar runt 40 000 kr. För en riktigt bra webshop får man vara beredd att investera runt 100 000 kr +.

Kan jag göra allt själv?

Absolut! Du får räkna med att det kommer ta tid att få alla bitar på plats och det kommer garanterat att komma många oväntade utmaningar på vägen men via wordpress, wix, och webflow så finns det mycket bra mallar att utgå från.

Hur går ett samarbete till med er?

  1. Vi tar ett inledande möte där vi går igenom er nuvarande situation och era mål mer hemsidan
  2. Vi tar fram en design som ni får godkänna
  3. Vi sköter allt med utvecklingen
  4. Vi går igenom hemsidan tillsammans och ni får komma med inputs
  5. Vi utför korrigerar hemsidan utifrån era önskemål och publicerar sajten
  6. Vi hjälper er löpande med de tekniska delarna, uppdateringar, säkerhet m.m.

Här är de 6 viktigaste punkterna att tänka på när ni skapar en hemsida

Identifiera era primära användare

Det här kan tyckas vara självklart, men ni skulle bli förvånad över hur många hemsideprojekt som har slutförts utan en korrekt analys av användarna. För att skapa en webbplats som uppfyller behoven hos era viktigaste målgrupper måste ni först gräva in vem dessa människor är och varför de kommer till er webbplats.

Det är också mycket möjligt att ert företag har flera primära användargrupper, då är det viktigt att särskilja dem i analysen och se hur de differentierar sig.

Förbättra ert visuella varumärke

När var senast ert företag såg över sin logotyp, färgschema, och användning av fonter? Hur kommunicerar ni med omvärlden? Vilket intryck ger ni? Vad vill ni förmedla? Alla dessa frågor ska besvaras med hjälp av er nya hemsida. Och för att den ska kunna göra det så behöver designern först och främst veta svaren.

En tydligt strukturerad hemsida som på korrekt sätt speglar vad ert företag står för kommer göra att er varumärkesidentitet stärks ordentligt. Det i sin tur, gör att ni blir lättare att komma ihåg, vilket leder vidare till att fler kunder kommer att falla på plats i det långa loppet.

Prioritera mobil användning framför allt annat

Det här borde inte vara någon nyhet för de allra flesta. Idag görs majoriteten av all surfning på nätet via mobiler och er hemsida har därför inget val annat än att vara anpassad för mobil användning.

Google har dessutom offentliggjort att de inte längre kommer visa upp hemsidor som inte är responsiva och mobiloptimerade. Läs mer om det HÄR.

Bygg er hemsida strukturerad och skalbar

Gör aldrig misstaget att bygga en webbplats som bara uppfyller era nuvarande behov. Det kommer göra att ni får lägga ner onödigt mycket tid i längden eller i värsta fall behöva göra om hela spektaklet.

Det är inte bara bra för att kunna bygga vidare på er webbplats kontinuerligt, men också för att det ger en stor ökning av SEO.

Gör det enkelt för era besökare att ta kontakt

Se till att få svar på följande frågor:

Hur vill jag att mina kunder ska kunna nå mig? (E-post, telefon, onlinechatt etc.)

Vilka timmar vill jag vara tillgänglig för mina kunder?

Vem ska ta emot kommunikation från kunder?

Kan vi komplettera med artificiell intelligens eller chatbots?

Tänk alltid på era kommunikationsbehov innan ni bygger en webbplats och gå igenom med ert webbutvecklingsföretag för att avgöra vilka alternativ som passar er.

Gör det enkelt för era besökare att ta kontakt

Sociala medier är en viktig aspekt av er varumärkesetablering. Genom att integrera sociala medier bevis i ert webbplatsinnehåll kan ni öka er varumärkeslojalitet och ge era besökare ytterligare skäl att läsa mer om er.

Hur gör ni det?

Inkludera foton eller logotyper av era certifieringar för att belysa hur kvalificerad ni är.

Inkorporera länkar till företagets sociala medier där det är möjligt.

Inkludera foton och länkar till sociala profiler, influencers m.m. som använder er produkt eller stödjer ert varumärke.

Inkludera en bloggsida på er webbplats där ni länkar till artiklar och publicerat innehåll som nämner ert varumärke.