Analys

Data är det nya guldet av en anledning

För att optimera er hemsida utifrån både användarvänligheten och konverteringen av besökare till kunder så behöver vi först se över den data som finns kring er hemsida idag.

Har ni inte samlat in någon data via Google Analytics eller liknande så kan vi hjälpa er sätta upp alla nödvändiga spårningsverktyg. Där se vi över var trafiken kommer ifrån, hur de navigerar kring sidan, och tar fram konkreta förbättringsåtgärder för att göra hemsidan bättre.

Rakt på sak!

Istället för att direkt börja jobba på er hemsida och en månad efter inlett samarbete inse hur mycket problem som dyker upp längs vägen så gör vi en rejäl satsning på att förstå både användarna och de problem som finns redan från början.

Eftersom vi alltid inkluderar analysen kostnadsfritt så gör det att när vi väl sätter igång med utförandet av webbutvecklingen / optimeringen av er hemsida, så vet vi exakt var vi ska fokusera för att ni ska få ut så mycket som möjligt av er investering.

Vi använder olika verktyg för att skapa oss en helhetsbild av er hemsidas situation idag och även om det finns en stor mängd potentiella åtgärder för att nå målet, så är det oftast följande delar vi går igenom:

  • Hemsidans hastighet
  • Bounce rate (hur många som “hoppar av” innan sidan laddats klart)
  • Er nuvarande konverteringsgrad (Hur många av besökarna som blir kunder)
  • Hur era besökare navigerar på sidan
  • var de kommer ifrån
  • Vad de visar mest intresse i
  • Sökord
  • SEO
  • Design

Därefter sammanställer vi allt i ett dokument som gör det enkelt för er att förstå vad vi kommit fram till, varför vi valt en viss strategi, och de resultat vi estimerar att uppnå med en högre konverterande hemsida.

Vanliga frågor och svar

Hur hjälper en webbanalys mitt företag att få fler kunder?

Ni får en tydlig plan på hur vi går från start till mål och slipper de momenten på vägen som annars tar allra mest tid och resurser, nämligen att behöva göra dubbelarbete. Det gör hela processen tydlig för alla inblandade, hemsidan blir mer strukturerad redan från början, och det gör hela arbetet betydligt mer kostnadseffektivt och smärtfritt.

När ska jag använda en webbanalys?

Två tillfällen då webbanalyser är som viktigast är när man vill få igång någon typ av förändring, eller om man redan håller på att jobba med en förändring av hemsidan. Det ger er beslutsunderlag som visar hur ni kan uppnå er förändring och de resultat ni vill åt på bästa möjliga vis. Kontakta gärna oss så hjälper vi er mer än gärna att komma igång!

processen tydlig för alla inblandade, hemsidan blir mer strukturerad redan från början, och det gör hela arbetet betydligt mer kostnadseffektivt och smärtfritt.