Facebook annonsering

Det viktigaste med annonsering på Facebook och Instagram är att ha en tydlig strategi redan från början, och att man har tålamod i åtminstone 3 månader.

Trots att vi alltid får tillfredsställande resultat och en RoAs (Return on Ad Spend) som överstiger standard-benchmarken på cirka 400 % är det inte förrän efter testperioden om två månader som de riktiga resultaten visar sig om man inte annonserat tidigare.

Modern marknadsföring
som funkar

 

Därför fungerar det så bra

Tack vare att folk på Facebook, instagram, och andra sociala medier delar med sig så mycket av sina preferenser och beteendemönster när de navigerar, gillar, kommenterar, och engagerar sig på olika sätt vet Facebook (som också äger Instagram) vilka av alla miljontals användare i varje enskilt land som är absolut mest benägna att vilja köpa er produkt vid varje givet tillfälle.

Någon älskar att köpa kläder online via Instagram shopping under sin lunchrast, en annan gillar att köpa smycken efter jobbet; alla unnar vi oss något då och då, och för er som företagare så har det aldrig varit lättare att nå exakt de som vill köpa er produkt just nu!

Hur instagram skiljer sig från Facebook

Instagram är idag en tjänst som miljontals svenskar använder varje dag. Åldersgruppen bland användarna är framförallt yngre än den på Facebook, mellan 16 – 34, även om alla grupper finns representerade. Har ni en produkt som passar till denna åldersgrupp är instagram en av de bästa kanalerna att annonsera på.

Instagram ger er möjligheten att nå ut till rätt människor och förenkla deras köpresa till era produkter eller tjänster. iMarketing hjälper er att gå från noll annonsering på Instagram till en väloptimerad, högt konverterande och grym köpresa för era kunder.

Vanliga frågor och svar

Hur går det till?

När vi tar in en ny kund och påbörjar Facebook- och/eller Instagram-annonsering börjar vi alltid med en grundlig nulägesanalys. Därefter har vi en modell som vi jobbat fram under åren som vi använder för att ta fram rätt typ av annonser åt rätt målgrupp, beroende på i vilket stadie utav vår funnel de befinner sig i. Dessa är uppdelade i kalla, varma, och heta målgrupper. Vi har copywriters och designers som tar fram rätt material, och sedan låter vi vår fantastiska media buyer se till att kontinuerligt optimera kampanjerna, målgrupperna, och annonserna inuti Ads Manager.

Hur fungerar ads manager?

Ads Manager kan ni dela upp hela marknadsföringsstrategin i olika kampanjer, ad sets, och annonser. Här är det viktigt att ni har en tydlig struktur redan från början då tanken är att kontinuerligt bygga på med fler kampanjer, ad sets, och annonser.

Exempelvis kan ni ha en sommarkampanj som ni sedan delar upp i flera ad sets vilka riktar sig mot olika målgrupper. I ena låter ni Facebook avgöra helt vem som ska se annonsen, i andra väljer ni intressen baserat på tidigare kunders intressen, och i tredje kanske ni har en hypotes om att singeltjejer mellan 22-31 i en viss stad kommer handla mest för att de gillar just det ni säljer.

Sen i varje ad set kan ni bryta ner det ytterligare så att ni har flera annonser i varje. Om vi tar exemplet med tjejer i åldern 22-31 och där ni säljer tillskott så kanske en är intresserad för att deras mål är att gå upp i vikt, en annan vill gå ner i vikt, och den tredje vill känna sig mer balanserad och vara piggare på dagarna. Då behöver dessa personer, som är i samma målgrupp, ändå få se olika annonser som tilltalar just dem, tills de bestämmer sig för att köpa av just er.

Hur gör ni med era kampanjer?

Vi arbetar utifrån en modell vi byggt upp över åren, som hjälper oss successivt ta fram de bästa annonserna för era framtida kunder. Genom att jobba strukturerat redan från start, och att låta testperioden ge oss data, tar vi er annonsering på Facebook så långt som möjligt.

Vi:

  • diskuterar med er för att ta fram tydliga mål med varje kampanj.
  • sätter ihop kampanjen utifrån den analys som gjorts och de mål som satts. Sedan börjar vi utforma annonser som förmedlar ert budskap till intressenter, engagerar dem, och konverterar dem till kunder. Allt utifrån en noga planerad kundresa med både designers och copywriters.
  • hanterar allt löpande underhåll och optimering för att hela tiden säkerställa att ni får ut så mycket som möjligt av er budget.

Vill ni pröva på hur riktiga proffs skapar magiska resultat via Facebook och Instagram? Hör av er till oss på iMarketing!

Hur ska jag hantera iOS 14?

Det är en fråga vi fått mycket det senaste och du kan läsa mer om hur vi hanterar det här.

Vad kan jag förvänta mig för resultat?

Genomsnittlig roas ligger på 3-400%. Det innebär att för varje krona du investerar i Facebook-annonsering får du 3-4 kr tillbaka. Vårt mål är att uppnå en roas på 800% inom tre månader.