Skip to main content

Copywriting 1 – Annonstext (ej Headlines)

Oavsett om det är B2B eller B2C, oavsett om det är på Facebook/Instagram, LinkedIn, Google, eller i någon annan situation, måste man använda copy som är medryckande och talar till publiken.

Målgruppsattribut

Ålder  unga (37 eller yngre) talar inte samma språk som äldre (38 eller äldre). Unga är uppvuxna online på ett sätt som äldre inte är, och har därför ett annorlunda sätt att uttrycka sig, och är mer vana vid memes.

Yrke – ekonomer inom management pratar inte samma språk som data-/IT-civilingenjörer. Säljare pratar inte samma språk som städare. Läkare och farmaceuter pratar inte samma språk som byggarbetare.

Kunskapsnivå – även om två personer är lika gamla och har samma yrke, är det inte säkert att deras kunskapsnivå är likvärdig.

Privatpersoner eller yrkesutövande – riktar du dig till personer i egenskap av deras jobb, eller som privatpersoner?

Olika målgrupper har olika fokus, och det är viktigt att tydligt definiera vilka man talar till, och varför man riktar sig till just den målgruppen. Hur talar de? Vilka behov har de? Varför har de dessa behov? Hur möter vi deras behov och krav?

Exempel – grundattribut

Hårdvaruförsäljning – grafikkort (GPU)

Om målgruppen är företag som arbetar med AI-utveckling, är nedanstående exempel relevant och datan behöver inte förklaras; personerna i målgruppen förstår ändå vad som menas. Hård data är relevant, då man köper för specifik prestanda med specifika användningsområden i åtanke. Välj ut den data som är mest relevant för målgruppen (exempelvis genom att intervjua yrkesverksamma), och fokusera på det.

Annonstext:

Peak Half Precision (FP16) Performance: 7.07 TFLOPs

Peak Single Precision Matrix (FP32) Performance: 3.5 TFLOPs

Om målgruppen istället är ’gamers’ (personer som spelar datorspel) i egenskap av privatpersoner är ovanstående exempel ovidkommande, och många kommer inte ens förstå vad som menas eller varför det skulle vara relevant. Då är det bättre att välja helt andra andra egenskaper och formuleringar. Målgruppen är dessutom generellt yngre än 37.

I exemplet nedan ser ni att det finns specifika referenser till ett högaktuellt spel, och språket är anpassat efter hur målgruppen pratar. FPS drops kallas dessutom också “lagg”/”lag”, så en alternativ formulering hade varit “utan att det laggar på max settings”. För en person som inte ingår i målgruppen är exemplet mest rappakalja, men för den definierade målgruppen är informationen relevant och koncis.

Annonstext:

Med 10GB GDDR6X-minne och 1905 MHz-processor kan du köra Elden Ring och alla andra spel utan FPS drops på max settings.

Även om de två målgrupperna (AI-utvecklare och gamers) överlappar till stor del, och det även finns personer med mer utpräglat hårdvaruintresse, är det bättre att fokusera på den bredare gruppen om målet är att sälja så många grafikkort som möjligt för just spelande.

Städtjänster

Om målgruppen är företag inom juridik- eller finanssektorn (eller privatpersoner med stora tillgångar) är kraven höga på att städarna inte begår brott och inte riskerar sprida sekretessbelagda uppgifter. Vidare är beslutsfattarna ofta äldre, vilket ställer krav på språkval.

Annonstext:

Våra städare genomgår grundlig bakgrunds- och säkerhetskontroll – för oss är det lika viktigt att uppgifter inte hamnar i fel händer som att städa riktigt bra. Ni är alltid i Trygga Händer hos oss!

Grundliga bakgrundskontroller ofta är kostsamma och tidskrävande, vilket indikerar ett högre pris än en vanlig städfirma som kanske kör en registerkontroll men inte mer. Vidare är det troligen inte intressant för ett café, ett gym, eller en förskola; de hanterar helt enkelt inte den typen av uppgifter i någon stor utsträckning. Istället bör man som företag då rikta in sig på att man är grundlig och att priset är lägre, och med fördel nämna vanligt förekommande städobjekt för att den tilltänkta kunden ska kunna identifiera sig med erbjudandet.

Annonstext:

Matrester och skräp? Inget problem! Vi städar alla lokaler, stora som små – alltid till ett lågt pris!

Ytterligare anpassning

Humor – Det är nästan alltid bättre att skriva humoristiska texter; undantaget är om man säljer en produkt där det är viktigt att uppfattas som en seriös aktör (personer som letar begravningsentreprenörer vill sällan bli skämtade med, osv.). Ordvitsar är ett enkelt och bra sätt att inkludera humor. Till vissa målgrupper går mörk eller sexuell humor hem, men det är viktigt att vara säker på att det kommer tas emot väl och inte skada varumärket hos dess målgrupp.

Annonstext:

“Äggstra bra pris på påskmat!”

Risknivå – Man kan lägga sig på olika risknivåer. Det är en sak att skämta om att målgruppen har för mycket att göra och behöver avlastning, en helt annan att skämta om sex. Var sak har sin plats och tid, och det är viktigt att göra rätt.

Annonstext:

“Suktar du också efter lammkött?”

Memes – bilder, oftast gjorda med en mall. Bland yngre personer är memes en viktig uttrycks- och kommunikationsform, och kan delas tusentals, eller miljontals, gånger. Generellt är innehållet skämtsamt, men det finns även memes som belyser någon form av social fråga. Originalbildernas upphovsrätt anses (av de som delar) inte relevant. Viktigt att komma ihåg är att dåligt gjorda eller forcerade memes tenderar att stjälpa försäljning och branding mer än att inte ha försökt alls.

Slang – talar målgruppen på ett specifikt sätt, med specifika slangord, kan man öka genomslagskraften och träffsäkerheten genom att inkludera detta. Precis som med memes är det viktigt att det används korrekt och på ett otvunget sätt.

Allmänna tips

Skriv hellre kortare och mer koncist än längre och med mycket floskler/luft. Om ni inte kan övertyga er tilltänkta kund med 125 tecken, skulle ni lyckas bättre med 300? I sällsynta undantagsfall är det bättre med mer text än mindre, exempelvis om det ställs höga tekniska krav på produkten/tjänsten.

Skriv inte: “Just nu kan du köpa duschblandare för för 100 kr/st. Duschblandarna passar till de både badkar och duschar och finns i både matt och blankt utförande. Alla blandare är rostskyddsbehandlade.”

Skriv: “Just nu: rostfria blandare till dusch och bad, 100 kr/st – finns i både matt och blankt!

Oftast är det värt att inkludera en Call To Action (CTA), för att pusha folk att genomföra ett köp. Det kombineras med fördel med någon form av tidspress, och specialerbjudande.

Annonstext:

“Köp 200 meloner idag, få 400 på köpet!”

Leave a Reply